3. oktoober, „Spiegel im Spiegel“, „Cantate Domino“, „Credo“, „Summa“ ja „Da pacem Domine“. Moseli muusikafestival, Trier, Saksamaa
Arvo Pärdi teoste oktoobrikuu esimesed ettekanded toimuvad Moseli muusikafestivali lõppkontserdil, millega ühtlasi tähistatakse Saksamaa taasühinemise päeva. Trieri lõppkontserdil, kus varemgi on Arvo Pärdi muusikat sagedasti ette kantud, on imposantses 4. sajandist pärit Aula Palatina’s (Konstantinbasilika) kavas Pärt ja Mozart. Müncheni kammerorkester L’arpa festante, Trieri Bachchor ning neli solisti esitavad Martin Bambaueri juhatusel õhtu lõpetuseks Wolfgang Amadeus Mozarti „Große Messe“ c-moll KV 427, enne seda esitavad nad aga viis teost Arvo Pärdilt. Vaikses kammerlikkuses kõlavad kõigepealt tema „Spiegel im Spiegel“, „Cantate Domino“ (Psalm 95) koorile ja orelile, seejärel „Credo“ „Berliini missast“ koorile keelpillidega, „Summa“ keelpilliorkestrile ning „Da pacem Domine“ koorile keelpilliorkestriga. 1983. aastal Münchenis asutatud barokkorkester L’arpa festante on pühendunud Lõuna-Saksa vähetuntud barokkmuusika ettekandmisele ning seda ka plaadistanud. Martin Bambauer on tuntud saksa kirikumuusik ja Trieri organist ning kuulus oma improvisatsioonidega Konstantinbasilika Schuke orelil. Moseli muusikafestivalil esitas augustikuu keskel Trieris Arvo Pärdi muusikat („The Woman with the Alabaster Box“) ka populaarne USA kammermeeskoor Chanticleer.
6. oktoober, „Cantus in Memory of Benjamin Britten“. Roueni Ooper, Prantsusmaa
Ülem-Normandias Rouenis tuleb Benjamin Brittenile pühendatud kavaga „Les Illuminations“ publiku ette Roueni Ooperi orkester Orchestre de l’Opéra de Rouen Haute-Normandie. Kontserti juhatab noor Singapuri dirigent, Euroopas juba tuttav Darrell Ang. Ettekandel on mitu Britteni teost, samuti Henry Purcelli „Süit“ ja „Chaconne“. Kava lõpunumbrina dirigeerib Darrell Ang Arvo Pärdi teose „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks“. Darrell Ang juhatas tänavu kevadel ka Eestis ERSO ees Suure-Jaani muusikapäevade menukat avakontserti. Lisaks tegevusele mitmel pool Euroopas, Aasias ning USA-s on Darrell Ang olnud tihedalt seotud ka Peterburi muusikaeluga.
7. ja 8. oktoober, „Fratres“ ja „Silentium“. Varssavi Suur Teater, Poola
Noore poola koreograafi Robert Bondara uues balletis „Persona“, mis tuli maailmaesiettekandele 3. Varssavi balletifestivalil 18. septembril Varssavi Suures Teatris, on kasutatud Arvo Pärdi kahe teose muusikat. Lisaks kõlab siin ka poola heliloojate Pawel Szymański ja Aldona Nawrocka loomingut. Pärdilt on kavas „Fratres“ ning kontserdi „Tabula rasa“ teine osa „Silentium“. „Persona“ esitavad Poola Rahvusballeti tantsijad. Uue hooaja lõpus juunis on etendus teatri mängukavas veel neljal korral. Robert Bondara on Poola Rahvusballeti tantsija ja lavastaja ning on ka Bronislava Nijinska balletikonkursi laureaat. Tema uuslavastus „Persona“ kuulub Euroopa Nõukogu poolt Poola eesistumisel toimuvasse Rahvuslikku Kultuuriprogrammi.
8. oktoober – „Fratres“, „Passacaglia“, „Silouans Song“, „Orient & Occident“, „Alleluia-Tropus“, „Summa“, „Da pacem Domine“, „Memento (Ode VII)“, „And One of the Pharisees“, „Most Holy Mother of God“, „Ein Wallfahrtslied“. San Fermo Maggiore basiilika, Verona, Itaalia
Põhja-Itaalias Veronas toimub sealse kunstikeskuse Studio La Città algatusel nädalapäevad kestev Arvo Pärdile pühendatud kunsti ja muusika ühisüritus „Ad Lucem. Arte Contemporanea per Arvo Pärt.“ Lisaks näitustele ja kohtumisele „Kunst ja muusika“ maestro Arvo Pärdi, kunstnik Ettore Spalletti, muusikateadlase ja -kriitiku Enzo Restagno ja kunstiteadlase ning kuraatori Angela Madesani osavõtul kujuneb nädala tippsündmuseks Pärdile pühendatud kontsert Veronas San Fermo Maggiore basiilikas, peategelasteks Eesti vokaalansambel Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel ning Itaalia kammerorkester I Virtuosi Italiani. Itaalia kammerorkestri juhiks on viiuldaja Alberto Marini. Ka Vox Clamantise ja kammerorkestri ühiseid esitusi juhatab sel õhtul Jaan-Eik Tulve. Kokku kantakse Arvo Pärdi loomingust ette 11 teost, helilooja viibib kontserdil ise kohal. Kontserdi esimeses pooles tulevad ettekandele teosed „Fratres“ orkestrile ja löökpillidele, „Passacaglia“ kahele viiulile ja keelpillidele, „Silouans song“ ja „Orient & Occident“. Pärast vaheaega kõlab koorimuusika, orkestrisaatega teosed „Alleluia-Tropus“, „Da pacem“ ja „Ein Wallfahrtslied“ vaheldumisi à cappella teostega „Summa“, „Memento (Ode VII)“, „And One of the Pharisees“ ja „Most Holy Mother of God“. Nädalapäevad hiljem esineb Alberto Marini ka kontserdil Tallinna Väravatornis koos Hortus Musicusega.
14. ja 16. oktoober, „Fratres“. Wulfen ja Herne, Saksamaa
1999. aastal asutatud Põhja-Reini ja Westfaali ühendorkester Confido Camerata, mis resideerib Dortmundis, esitab oma uue kava 14. oktoobril Wulfenis ja 16. oktoobril Hernes. Avanumbriks on Arvo Pärdi „Fratres“ keelpilliorkestrile ja löökpillidele. Kontsert kannab pealkirja „Musik aus Skandinavien“ ning sellel kõlavad veel Jean Sibeliuse Viiulikontsert ning Edvard Griegi Süit nr 1 muusikast draamale „Peer Gynt“. Dirigeerib Thomas Bronkowski.
15. oktoober, „Cantus in Memory of Benjamin Britten“. Sidmouth, Suurbritannia
Kontserdipaigaks Sidmouthi Parish Church, esineb siin 50-liikmeline orkester Isca Ensemble Roger Hendy juhatusel. Kavas on osi Igor Stravinski „Pulcinellast“ ning Felix Mendelssohni Viiulikontsert, kus solistiks noortekonkurssidel edukas olnud Jack Liebeck. Vaheaja järel kõlab Arvo Pärdi „Cantus in Memory of Benjamin Britten“ ning seejärel Beethoveni Sümfoonia nr 8.
23. oktoober, „Fratres“. Götzens, Austria
Götzensi Wallfahrtskirches mängib Tirooli kammerorkestri InnStrumenti kammeransambel Gerhard Sammeri juhatusel Arvo Pärdi „Fratrest“. Eriliselt uuele muusikale keskendunud kollektiiv (enam kui 60 maailmaesiettekannet) viib 11. korda publikuni kontserdisarja „Sakrale Musik unserer Zeit“ ja see õhtu on tsükli esimene. Kavas on ka kaks maailmaesiettekannet, autoriteks Marco Döttlinger ja Martin Lichtfuss.
23. oktoober, „Fratres“. Speyer, Saksamaa
Speyeri Kammerokestri kavaga „Alte Klänge in neuer Musik“ lõpetatakse juba aprillikuus alanud kirikuürituste sari „Salierjahr“ ning tähistatakse ühtlasi ka Speyeri Toomkiriku sisseõnnistamise 950. aastapäeva. Äsja, 18. septembril õnnistati sisse ka toomkiriku uus peaorel, mis on firma Seiferti töö. Speyeri Kammerorkestri kontsert leiab aset ajaloolises vanas raehoones, Arvo Pärdi „Fratrese“ kõrval on kavas veel Peter Michael Brauni, Otmar Mácha ja Ottorino Respighi teosed. Juhatab Diethard Joachim Laxa, kes seisab orkestri ees 1990. aastast ning tegutseb ka viiuldajana. Toomkiriku piduaasta kulminatsioon on 2. oktoobril, millele järgneb veel terve nädala jagu eriüritusi. Väärib meenutamist, et 1999. aasta juunis kõlas Speyeri Toomkirikus siinse maestro Leo Krämeri juhatusel ning Eesti ja Nürnbergi kooride, solistide ja ERSO ettekandes Rudolf Tobiase oratoorium „Joonase lähetamine“.
27., 28. ja 29. oktoober, „Orient & Occident“. Cles, Naturno ja Rovereto, Itaalia
Orchestra Sinfonica „Haydn“ mängib Luigi Azzolini juhatusel kolmes Itaalia linnas Arvo Pärdi orkestriteost „Orient & Occident“. Haydni nime kandev kammerorkester on Bolzano ja Trento linnal ühine, samas esinetakse ka maakonna teistes linnades. Luigi Azzolini, dirigent, koorijuht, viiuldaja ja vioolamängija, on praegu ka Bolzano Muusikakooli teooriaõppejõud.
28. oktoober, „Cantus in Memory of Benjamin Britten“. München, Saksamaa
Arvo Pärdi loomingu üks kaalukamaid ettekandeid oktoobrikuu teisel poolel leiab aset Münchenis Neuhauseni linnaosas kuulsas Herz-Jesu-Kirches. Seal mängib 1952. aastal asutatud Müncheni Ringhäälingu sümfooniaorkester (Münchner Rundfunkorchester), keda juhatab 2006. aastast peadirigendina Ulf Schirmer. Kontsert kuulub sarja „Paradisi gloria 2011“ ja selle kava on tervenisti nüüdismuusikast. Arvo Pärdi „Cantus“ keelpilliorkestrile ja kelladele avab õhtu, millele järgnevad teosed heliloojatelt Wolfgang-Andreas Schultz, René Bernier, Oriol Cruixent, Tōru Takemitsu. Kava lõpetab nimeka armeenia päritolu ameerika sümfonisti Alan Hovhanessi Sümfoonia nr 58 op 389 („Symphony sacra“), kus teeb koos solistidega kaasa Baieri Raadio koor. Kontserdile eelneb kavatutvustus ning vestlus helilooja W.-A. Schultziga. Samas Müncheni kirikus juhatas Ulf Schirmer samade muusikute ees tänavu jaanuaris Pärdi teost „Cecilia, vergine romana“, juulikuus kõlas Arvo Pärdi „Cantus“ raadioorkestri ja Baierimaa parimate kooliorkestrite ühisettekandes Ulf Schirmeri dirigeerimisel ka omalaadses sarjas „Klasse Klassik“.
28. ja 30. oktoober, „Silouans Song“. Wettingen ja Bremgarten, Šveits
Arvo Pärdi „Silvanuse laulu“ keelpillidele on taas oma kavasse võtnud Šveitsis Wettingenis resideeriv ‘Kammerorchester 65’. Peadirigent Alexandre Clerci käe all mängitakse seda kodulinna Reformatsioonikirikus ning kaks päeva hiljem Bremgarteni Stadtkirches. Maitsekalt valitud kavas „Klangfarben“ kõlab kõigepealt Carl Philipp Emanuel Bachi Kontsert haamerklaverile c-moll ning Johann Sebastiani Bachi kolm „Contrapunctust“ „Fuugakunstist“. Enne Arvo Pärdi pala on veel päris uut muusikat, Niklaus Kelleri kontsertteos esmaettekandes. Õhtu lõpetab Francis Poulenci Orelikontsert g-moll. Juunikuus esines orkester sama kavaga Wettingeni suvekontsertide sarjas sealses kloostrikirikus ja Herznachi katoliku kirikus.
29. oktoober, „Fratres“. Edinburgh, Suurbritannia
Edinburgh’i Rose Street Ensemble’i kontserdil, mida juhatab James Lowe, mängib sellest koosseisust pärit ja eraldi suure tuntuse saavutanud Rose Street Quartet Arvo Pärdi „Fratrest“ keelpillikvarteti seades. Kavas on veel Kenneth Leightoni ja Francis Poulenci muusikat, kontserdipaigaks Edinburgh’i St. Mary’s Catholic Cathedral.
Ülevaate koostas Priit Kuusk