fbpx

Uudised

Novembris salvestati Tallinnas Arvo Pärdi uue plaadi materjali

19.12.2011

Selle aasta novembris salvestas Saksa plaadifirma ECM (Edition of Contemporary Music) Tallinnas Niguliste kirikus Arvo Pärdi uue plaadi materjali.

Plaadistati teoseid Adam’s Lament, Salve Regina, L’abbé Agathon, Beatus Petronius, Statuit ei Dominus, Alleluia-Tropus ja Silhouette. ECMi asutaja produtsent Manfred Eicheri käe all ning Tõnu Kaljuste dirigeerimisel osalesid salvestusel Läti Raadio Kammerkoor, Sinfonietta Rīga, Tallinna Kammerorkester, Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja ansambel Vox Clamantis.

Uue plaadi puhul on tegemist  Adam’s Lamenti, L’abbé Agathoni, Alleluia-Tropuse ning Silhouette’i esmasalvestustega; Salve Reginast, Beatus Petroniusest ja Statuit ei Dominusest salvestati teoste uued versioonid suurematele koosseisudele. Veel lähevad plaadile koori- ja orkestriseades Kaks hällilaulu, mis võeti Nigulistes üles juba paari aasta eest. Nii võib plaati tervikuna nimetada esmajäädvustuseks.

Ligi kolmekümne  aasta jooksul on helilooja oma teoste esmasalvestusi teinud enamasti koostöös plaadifirmaga ECM ja selle legendaarse asutaja Manfred Eicheriga.  Tänaseks on üheskoos üllitatud 12 plaati: ECMi New Series sarjas on ilmunud „Tabula rasa“ (millega algaski ECMi uus sari), „Arbos“, „Passio“, „Miserere“, „Te Deum“, „Litany“, „Kanon Pokajanen“, „Alina“, „Orient & Occident“, „Lamentate“, „In Principio“, „Symphony No. 4“ ning maestro 75. sünnipäeva puhul CD „Tabula rasa“ juubeliväljaanne, mis kõvakaanelise raamatu kujul sisaldab plaati ja koopiaid sellel olevate teoste käsikirjadest, samuti teoste trükitud partituure ning muud materjali.

Lugematu hulga maailmas ringlevate Arvo Pärdi plaatide hulgast tõstab ECMi omad esile unikaalne töötegemisviis. Nimelt sünnivad kõik ECMi salvestused muusikute, helilooja ja produtsendi aktiivses koostöös. Tööprotsess on kõigi osalejate jaoks loominguliselt intensiivne, mistõttu Pärt on Eicherit isegi kaasloojaks nimetanud. Samas on helilooja autoriseeritud esmasalvestused olulised, kuna need kujunevad muusikaesituslikeks „teenäitajateks“ – teatavaks eeskujuks kõikidele teoste tulevastele interpretatsioonidele.


Eicheri ja Arvo Pärdi koostöö algas 1980ndate algul. Eicher on rääkinud, et kuulis Pärdi muusikat esmakordselt autos teel Zürichist Stuttgarti pimedal kuuvalguseta ööl. Sel hetkel ei teadnud ta veel, mis teosega on tegu ja kes selle kirjutanud on, aga see köitis teda niivõrd, et ta peatas auto, et muusikat paremini kuulda. Kuuldu avaldas nii sügavalt muljet, et Eicher uuris hiljem välja, et see, mida ta autos kuulis, oli Arvo Pärdi Tabula rasa, kontsert kahele viiulile, keelpilliorkestrile ja ettevalmistatud klaverile. Eicheri sõnutsi oli ta kohe teadnud, et tahab selle teose loojaga kindlasti koostööd teha ning pühendada tema muusikale palju oma energiat ja armastust. Kuni selle hetkeni oli ECMi all salvestatud peamiselt ainult improviseeritud muusikat või jazzi (tuntud ECMi artistid on Keith Jarrett, Jan Garbarek, Chick Corea, Anouar Brahem, Pat Metheny, Steve Kuhn, Dino Saluzzi), niinimetatud noodistatud muusika vallast oli Eicheril olnud kokkupuuteid vaid Meredith Monki ja Steve Reichiga.

Silmast silma kohtusid Manfred Eicher ja Arvo Pärt esmakordselt Austrias Gidon Kremeri Lockenhausi Kammermuusikafestivalil 1982. aasta suvel. Nendest sündmustest sai alguse loominguline koostöö, mis järgmisel aastal jõuab 30 aasta tähiseni ja mille olemust on tabavalt jäädvustanud Peter Guyer ja Norbert Wiedmar Eestiski linastunud dokumentaalfilmis „Sounds and Silence“ (2011).

Tallinna Niguliste kirikus on Eicher ja Pärt aastate jooksul  varemgi koos töötanud. Mõlemad armastavad seda ruumi ja on hästi tuttavad kirikusaali akustikaga. Tõnu Kaljuste, Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja/või Tallinna Kammerorkestriga Nigulistes tehtud teisi teosesalvestusi võib kuulata näiteks plaatidel „Litany“, „Kanon pokajanen“ ja „In Principio“.

ECMi plaadistusi Arvo Pärdi muusikast on seitsmel korral esitatud Grammy-auhinna nominendiks parima nüüdismuusikateose (Best Contemporary Composition) ja parima klassikalise muusika albumi (Best Classical Album) kategooriates.

Plaat, mille materjali novembris Niguliste kirikus salvestati, peaks kuulajateni jõudma 2012. aasta teises pooles.

Uudiskiri