2. ja 11. juuni. Ballett „Die Grosse Messe“. Leipzig, Saksamaa
2. ja 11. juunil sünnib Leipzigi Ooperi laval järjekordne balletietendus „Die Grosse Messe“, kus on lavastatud ka Arvo Pärdi „Credo“ muusikat klaverile, segakoorile ja orkestrile (1968). Balleti muusika põhiosa on pärit Wolfgang Amadeus Mozarti kolmest teosest, ent kõlab ka György Kurtági, Theodor Jahni ja Arvo Pärdi muusikat, gregooriuse laulu ning Paul Celani luulet. Etendusel mängib Leipzigi Gewandhausorchester ja laulab Leipzigi Ooperi koor, dirigent on Andreas Schüller.
Etenduse koreograafia ja lavastuse autor on manalateele läinud nimekas saksa ballettmeister ja balletijuht Uwe Scholz (1958–2004). Uwe Scholz õppis ja tantsis kuulsate John Cranko ja Marcia Haydée käe all Stuttgartis, kus sai esimese lavastuslepingu 1980. aastal. 1982–1991 oli ta balletijuht Stuttgartis ja Zürichis, 1991. aastast kuni oma varase lahkumiseni töötas Leipzigi Balleti kunstilise juhina. Samuti jõudis ta oma musikaalselt erilisi lavastusi teha ka Monte Carlo, Milano La Scala, Viini Riigiooperi, Rootsi Kuningliku Balleti või Firenze Maggio Musicale truppidega. Paljud teatrid etendavad tema koreograafiaga ballette tänaseni.
„Die Grosse Messe“ etendus kestab umbes kaks tundi vaheajata. Esimene õhtu toimus Leipzigi Ooperis 1998. aastal. Praegused õhtud on taas mälestuspühenduseks teenekale teatrimehele. „Die Grosse Messe“ oli Leipzigis laval tänavu ka märtsis.
Leipzigi Ballett on seda balletti tantsinud ka välismaal, nt Pariisis (2002) või kuulsas Barcelona Teatre del Liceu’s (2004). 2005. aastal salvestati see DVD-le. 2007. aastal näidati balletti Hong Kongi kunstidefestivalil.
4. juuni, Vanalinna Hariduskolleegiumi Muusikakooli kontsert. Tallinn, Eesti
Omalaadne ja liigutav Arvo Pärdile pühendatud ettevõtmine saab teoks 4. juunil Tallinna vanalinnas Rootsi-Mihkli kirikus: terve kontserdikava Arvo Pärdi loomingust sisustavad Vanalinna Muusikamaja tütarlastekoor, Püha Miikaeli poistekoor ning Vanalinna Hariduskolleegiumi Muusikakooli ansamblid ja solistid Vanalinna Hariduskolleegiumi lasteaia laste ja õpetajate kaastegevusel. Pühenduskontserdil esitatakse kokku 18 pala, millest osa on loodud helilooja noorpõlves just lastele, teised teosed kuuluvad täiskasvanud kooride, ansamblite ja solistide maailmarepertuaari. Mängivad noored pianistid, kõlavad plokkflöödid, kitarrid, tšello, kannel ja orel. Kava lõpetab Maarja Soone käe all laulev tütarlastekoor, ja Kadri Hundi ettevalmistatud poistekoori juhatab Mikk Üleoja. Klaveri taha istub korraks ka helilooja ise, et saata pala „Vater Unser“. Arvo Pärt on osa võtnud mitmetest proovidest ning ettevõtmine on jäädvustatud ka filmilindile.
3.- 4. juuni, Sümfoonia nr 4. Adelaide. Austraalia
Arvo Volmer juhatab peadirigendina harrast kava Adelaide’i Sümfooniaorkestri ees, mis kannab nimetust „Angels“. Selles kõlavad Johann Sebastian Bachi kantaat nr 80 „Ein feste Burg ist unser Gott“ ja tema „Magnificat“, kus kaastegevad solistid ning koorina Adelaide Chamber Singers. Õhtu teise, peateosena kõlab Pärdi Sümfoonia nr 4 „Los Angeles“, mida on mitmel korral varemgi Austraalias ette kantud. Kontserdipaigaks mõlemal õhtul on Adelaide Town Hall.
4. juuni, „Fratres“. Lissabon, Portugal
Arvo Pärdi „Fratres“ kantakse ette 30. mail alanud ja 4. juunil lõppevatel keelpillimuusika pidustustel „Festival para um instrumento – A herança de Paganini“ („Paganini pärand“), mille Lissaboni São Luizi munitsipaalteater korraldab koos Orquestra Metropolitanaga. Orquestra Metropolitana de Lisboa esineb lisaks 4. juunile festivali raames ka mujal, nt noorte viiuldajate konkursi lõppkontserdil. Kogu festivali lõpukava mängitakse just Orquestra Metropolitana São Luizi teatri peasaalis ning solistiks ja dirigendiks on Gilles Apap. Kõlavad Mozarti „Viiulikontsert nr 3“, Mendelssohni „Itaalia sümfoonia“ ning pidustuste lõpupalana sümboolselt Arvo Pärdi „Fratres“ viiuli, keelpilliorkestri ja löökpillide versioonis.
Alžeerias sündinud ja praegu Californias elav viiuldaja Gilles Apap on väga laia ampluaaga huvitav muusik, kes tänu Nice’i ja Lyoni õpingutele võitis ka Menuhini konkursi 1985. aastal. Yehudi Menuhin kutsus ta Berliini Filharmooniasse mängima (vahetult peale Berliini müüri langemist) ning nimetas teda „tõeliseks 21. sajandi viiuldajaks“. Gilles Apap tunneb end suure klassika kõrval koos oma ansamblitega ühtviisi koduselt ka ameerika „old time’i“, iiri ja mustlasviiuldajate repertuaaris.
Orquestra Metropolitana de Lisboa käis Arvo Pärdi „Fratrest“ mängimas detsembris Londonis Barbican Hallis; siis juhatas kava türgi dirigent Işın Metin.
4. juuni, „Annum per annum“. Trondheim, Norra
4. juunil annab meie organist Aare-Paul Lattik soolokontserdi Norras Trondheimi Ilen’i kirikus. Tema kavas on Bachi, Guilmant’i, Vierne’i teoste kõrval Arvo Pärdi orelimissa „Annum per annum“, eesti muusikast aga veel Artur Kapi I orelisonaadi avaosa. Aare-Paul mängib Claus Jenseni 1889. aastal ehitatud orelil.
10. juuni, „Silouans Song“. Wettingen, Šveits
Arvo Pärdi „Silvanuse laulu“ keelpillidele on taas oma kavva võtnud Šveitsis Wettingenis tegutsev Kammerorchester 65, kes mängib seda festivalil „Wettinger Sommerkonzerte“. 10. juuni kontsert toimub Wettingeni kloostrikirikus ja seda juhatab orkestri peadirigent Alexandre Clerc. Kavas on ka Frank Martini „Pavane couleur du temps“, Niklaus Kelleri „Orelikontsert“ esiettekandena ning Arvo Pärdi pala kõrval veel Francis Poulenci „Orelikontsert g-moll“ timpanitega. Orelisolist on Stefan Müller.
Kontserti korratakse samas sarjas 18. juunil Herznachi katoliku kirikus ning oktoobrikuu lõpus esitab Kammerorchester 65 selle kava uuesti kahel õhtul Šveitsis.
Alexandre Clerc seisab orkestri ees 2006. aastast. Pärast õpinguid Lausanne’is täiendas Clerc end Peabody Konservatooriumis USAs Baltimore’is. Dirigent juhatab Fribourg’i Konservatooriumi orkestrit ja professionaalset kollektiivi Helvetica Kammerorchester ning on muusikateaduse litsentsiaat Genfi Ülikoolis.
10. juuni, „Magnificat“. Tampere festival, Soome
Tampere rahvusvahelisel vokaalmuusika festivalil esineb külalisena ka Eesti Filharmoonia Kammerkoor peadirigent Daniel Reussi juhatusel. Nad avavad oma kava Tampere katedraalis Arvo Pärdi „Magnificat’iga“. Eesti muusikast lauldakse veel Galina Grigorjevat, Erkki-Sven Tüüri ja Cyrillus Kreeki ning soome klassikut Jean Sibeliust.
16. juuni, „Hymn to a Great City“. Raiding, Austria
1984. aastal esiettekandeks New Yorgi Alice Tully Hallis kahele klaverile kirjutatud „Hymn to a Great City“ (Hümn suurele linnale) sai kakskümmend aastat hiljem uue versiooni (2004), kui seda hakkas ette kandma tuntud Austria klaveriduo – vennad Johannes ja Eduard Kutrowatz. Nad tegid esiettekande Gidon Kremeri kuulsal Lockenhausi rahvusvahelisel festivalil Lockenhausi kirikus 2005. aasta suvel. Seda on mänginud nüüd ka mitmed Eesti klaveriduod.
2009. aastast on vennad Kutrowatzid Liszti-nimelise festivali kunstilised juhid ja esinejad Austrias Liszti sünnilinnas Raidingis. Tänavust Ferenc (Franz) Liszti 200. sünniaastapäevale pühendatud kontserdisarja „Lisztomania 2011“ alustas duo juba 27. jaanuaril pidulikul aktusel Raidingis Austria presidendi kohalolekul. Mõlemad vennad on tuntud ja hinnatud Liszti interpreetidena, Raidingis tegutseb ka Burgenlandi Franz Liszti Ühing. 2006. aastal avati Liszti sünnimaja naabrusse ehitatud uus moodne ja suurepärase akustikaga Franz Liszt Konzertsaal.
Raidingis toimuv „Lisztomania 2011“festivali raames toimub aasta jooksul neli sarja: jaanuari ja märtsikuu sarjale järgneb kolmas sari 12.‒26. juunil. Sellises ülevas ja pidulikus õhkkonnas annavad vennad kontserdisaalis festivaliõhtu 16. juunil. Kõlavad Liszti „Mazepa“, „Rännuaastad“ „Venezia“, Šostakovitši „Concertino op. 96“ ning ka Arvo Pärdi „Hymn to a Great City“. Vennad Kutrowatzid on festivalile kutsunud hulgaliselt nimekaid muusikuid: vaid mõnede nimetatute hulgas on Arcadi Volodos, Elisabeth Leonskaja, Ivo Pogorelich, Boris Bloch, Leslie Howard, Alice Sara Ott jpt. Aasta tagasi maikuul mängis vendade klaveriduo „Hymn to a Great City“ ka oma kontserdil Burgi Festsaalis.
18. ja 29. juuni, „Orient & Occident“. Hannover, Saksamaa
„Serenaadiga D-duur KV 239“ ka Arvo Pärdi teose „Orient & Occident“. Dirigeerib Hans-Christian Euler, kes oli viiuliõpingute järel Hannoveris ja Londonis, koos dirigent Frans Brüggeniga 1981. Aastal, Amsterdamis kuulsaks saanud „18. sajandi orkestri” asutajaid. Siinset tegevust varajase muusikaga alustas ta töö kõrval Alam-Saksimaa orkestris kõigepealt ansambliga Hannover Fancy ja seejärel Ensemble Musica Viva Hannoveriga, misjärel 2005 asutas kammerorkestri Pro Artibus.
29. juunil mängib Pro Artibus oma dirigendi käe all Arvo Pärdi pala „Orient & Occident“ Hannoveri kurdi kogukonna Aleviitide saalis.
21. juuni, „Fratres“. Kirkwall, Orkney Island, Suurbritannia
„Fratrese“ seekordne ettekanne keelpilliorkestri ja löökpillide versioonis sünnib taas ühel eksootilisel, aga juba tuntud festivalil – inglise helilooja Peter Maxwell Daviese asutatud St Magnuse Festivalil Orkney saarel Briti vetes. Nende pidustuste pealavaks ongi St Magnuse mõjuvõimas katedraal Kirkwallis.
Brittide üks kuulsamaid, Šoti Kammerorkester (mille esimeseks külalisdirigendiks on praegu Olari Elts), esineb Orkney festivalil oma keelpillikoosseisuga endise peadirigendi ja viiuldaja Alexander Janiczeki juhatusel 21. juuni õhtul. Katedraalikava avab Arvo Pärdi „Fratres“, millele järgneb Tšaikovski „Serenaad keelpillidele“. Õhtu teises pooles esitatakse inglise naishelilooja ja viiuldaja Sally Beamishi (kes juhatab seal ka heliloojate kursusi) „The Day Dawn“ ning Arnold Schönbergi tuntud poeem „Verklärte Nacht“.
Šoti Kammerorkestri repertuaaris on olnud mitmeid Pärdi teoseid, sh „Für Lennart in memoriam“, „Cantique des degrés“, „Cecilia, vergine romana“ jt.
23. juuni, Ludwig van Beethoveni festival. Teplice, Tšehhi
26. mail avati Teplices pikkade traditsioonidega Beethoveni festival 47. korda. Pidustustega meenutatakse helilooja viibimist Teplices aastatel 1811 ja 1813. Teplices asub ka Beethoveni maja. Festivali lõppkontserdile 23. juunil Teplice kultuurihoones tellis Põhja-Tšehhi Filharmoonia orkester Universal Editioni andmeil ka Arvo Pärdi „Tabula rasa“ ettekande, kus solistideks Natasha Korsakova ja Manrico Padovani. Põhja-Tšehhi Filharmoonia teatas vastuseks järelpärimisele, et solistid on avaldanud soovi mängida ka Alfred Schnittke „Concerto grosso nr 3“, aga lõplikku otsust kava suhtes pole veel tehtud.
Põhja-Tšehhi Filharmoonia orkester on asutatud 1838. aastal. Alates 1997. aastast juhatab seda kanadalasest peadirigent Charles Olivieri-Munroe.
Natasha Korsakova on „Tabula rasa“ üksi ka plaadile mänginud. Ta on vene viiulivirtuoosi Andrei Korsakovi tütar ning põnev kunstnikuisiksus, kes on tihedalt seotud Itaalia muusikaelu ja meediaga. Hiljuti oli tal Daniel Schnyderi viiulikontserdi „Mozart in China“ esiettekanne Saksamaal.
26. juuni, „Ein Wallfahrtslied“. Kölni Filharmoonia, Saksamaa
Pühapäeva, 26. juuni õhtul on Kölni Filharmoonia suures saalis Bochumi Sümfoonikute külaliskontsert, kus on peategelaseks Kölner Männer-Gesang-Verein. Dirigeerib Bernhard Steiner. See on meeleolukas kava ballaadidest ja hümnidest baritoni, meeskoori ja orkestriga. Kõlavad Anton Bruckneri, Edvard Griegi, Arnold Schönbergi („Tunnistaja Varssavist“), Jean Sibeliuse (Finlandia-hümn), Hugo Wolfi, Gustav Mahleri, Franz Schuberti teosed ning õhtu lõpunumbrina esitatakse Arvo Pärdi „Ein Wallfahrtslied“ meeskoorile keelpilliorkestriga.
Ülevaate koostas Priit Kuusk