fbpx

Teosed

In principio

2003

Koosseis

segakoorile (SATB) ja sümfooniaorkestrile

Kestus

25 min

Lühitutvustus

„In principio” segakoorile ja orkestrile valmis aastal 2003 Graz-Seckau piiskopkonna tellimusel projekti „Graz 2003 – Euroopa kultuuripealinn” raames. Teos kõlas esimest korda 22. mail 2003 koori pro musica graz ja Cappella Istropolitana esituses Michael Fendre juhatusel Grazi Jeesuse Südame kirikus.

Teose aluseks on Johannese evangeeliumi proloog „In principio erat Verbum“ („Alguses oli Sõna“). Nagu paljudes Pärdi teostes, nii on ka siin teose muusikaline struktuur tuletatud ladinakeelsest tekstist. Teos koosneb viiest osast. Esimese ja viienda osa muusikalise materjali moodustavad kaks kontrastset elementi: staatiline, süllaabiliselt artikuleeritud a-moll akord koorilt ja sellele tämbriliselt ja tonaalselt vastandlik fanfaarilik motiiv vaskpillidelt, mis läbib osa v…

„In principio” segakoorile ja orkestrile valmis aastal 2003 Graz-Seckau piiskopkonna tellimusel projekti „Graz 2003 – Euroopa kultuuripealinn” raames. Teos kõlas esimest korda 22. mail 2003 koori pro musica graz ja Cappella Istropolitana esituses Michael Fendre juhatusel Grazi Jeesuse Südame kirikus.

Teose aluseks on Johannese evangeeliumi proloog „In principio erat Verbum“ („Alguses oli Sõna“). Nagu paljudes Pärdi teostes, nii on ka siin teose muusikaline struktuur tuletatud ladinakeelsest tekstist. Teos koosneb viiest osast. Esimese ja viienda osa muusikalise materjali moodustavad kaks kontrastset elementi: staatiline, süllaabiliselt artikuleeritud a-moll akord koorilt ja sellele tämbriliselt ja tonaalselt vastandlik fanfaarilik motiiv vaskpillidelt, mis läbib osa vältel kõik 12 mažoorhelistikku ning oma kasvamisega nii dünaamikas kui ka ulatuses kujutab sõnast alguse saanud loomisakti. Viiendas osas vahetavad vokaal- ja instrumentaalliinid oma rollid. Orkestripillid võtavad üle kooripartii stabiilse karakteri, samas kui dünaamilist liini kannab koor, andes erilise kaalu tekstile: „Ja Sõna sai lihaks“. Teise osa „Fuit homo missus a Deo“ („Jumal saatis inimese“) keskmes on Ristija Johannes ning muusikaliselt on see kujundatud ühehäälsena. Kolmas osa „Erat lux vera” („See oli tõeline valgus“) on keskne ning karakterilt traagilise alatooniga. Teksti kolmekordse kordusega on helilooja soovinud rõhutada mõtet: „Ta tuli omade keskele, ent omad ei võtnud teda vastu.“ Neljas osa „Quotquot autem acceperunt eum“ („Aga need, kes tema vastu võtsid“) algab väga vaikselt orkestri tutti’ga, kasvades aeglase, kuid järelejätmatu pulsiga vägevaks helidevooks – pühalik-tõsiseks protsessiooniks.

„In principio“ on pühendatud Tõnu Kaljustele, kes oli koos Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestriga ka teose esiettekandja Eestis 27. augustil 2003 Estonia kontserdisaalis.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tõnu Kaljuste (dirigent). CD „In Principio“. ECM New Series 2050

© ECM Records

Esiettekanne

22.05.2003
Herz-Jesu-Kirche, Graz, Steiermargi liidumaa, Austria

Kontsert: In principio

Michael Fendre (dirigent), Koor „pro musica graz“ (chor pro musica graz) , Capella Istropolitana Bratislava

Osad

  • I In principio erat Verbum (Jh 1: 1-5)
  • II Fuit homo missus a Deo (Jh 1: 6–8)
  • III Erat lux vera (Jh 1: 9–11)
  • IV Quotquot autem acceperunt sum (Jh 1: 12–13)
  • V Et Verbum caro factum est (Jh 1: 14)

Valmimisaasta

2003

Pühendus

Tõnu Kaljustele

Tellimus

Graz-Seckau piiskopkond programmi „Graz 2003 – Euroopa kultuuripealinn“ jaoks

Koosseis

segakoorile (SATB) ja sümfooniaorkestrile

Kestus

25 min

Kirjastaja

Universal Edition

Teose keel

ladina

Koosseisu täpsustus

sümfooniaorkester: 3223, 4341, timpanid, löökpillid (3), keelpillid

Esitatav tekst

Johannese 1: 1-14

In principio erat Verbum et Verbum erat apud Deum et Deus erat Verbum.
Hoc erat in principio apud Deum.
Omnia per ipsum facta sunt et sine ipso factum est nihil quod factum est.
In ipso vita erat et vita erat lux hominum.
Et lux in tenebris lucet et tenebrae eam non conprehenderunt.

Fuit homo missus a Deo cui nomen erat Iohannes. Hic venit in testimonium ut testimonium perhiberet de lumine ut omnes crederent per illum.
Non erat ille lux sed ut testimonium perhiberet de lumine.

Erat lux vera quae inluminat omnem hominem venientem in mundum. In mundo erat et mundus per ipsum factus est et mundus eum non cognovit. In propria venit et sui eum non receperunt.

Quotquot autem receperunt eum dedit eis potestatem filios Dei fieri his qui credunt in nomine eius. Qui non ex sanguinibus neque
ex voluntate carnis neque ex voluntate viri
sed ex Deo nati sunt.
Johannese 1: 1-14

In principio erat Verbum et Verbum erat apud Deum et Deus erat Verbum.
Hoc erat in principio apud Deum.
Omnia per ipsum facta sunt et sine ipso factum est nihil quod factum est.
In ipso vita erat et vita erat lux hominum.
Et lux in tenebris lucet et tenebrae eam non conprehenderunt.

Fuit homo missus a Deo cui nomen erat Iohannes. Hic venit in testimonium ut testimonium perhiberet de lumine ut omnes crederent per illum.
Non erat ille lux sed ut testimonium perhiberet de lumine.

Erat lux vera quae inluminat omnem hominem venientem in mundum. In mundo erat et mundus per ipsum factus est et mundus eum non cognovit. In propria venit et sui eum non receperunt.

Quotquot autem receperunt eum dedit eis potestatem filios Dei fieri his qui credunt in nomine eius. Qui non ex sanguinibus neque
ex voluntate carnis neque ex voluntate viri
sed ex Deo nati sunt.

Et Verbum caro factum est et habitavit in nobis
et vidimus gloriam eius gloriam quasi unigeniti
a Patre plenum gratiae et veritatis.
Gloria Tibi Domine.


Alguses oli Sõna ja Sõna oli Jumala juures ja Sõna oli Jumal. Seesama oli alguses Jumala juures. Kõik on tekkinud tema läbi ja ilma temata ei ole tekkinud midagi.
Mis on tekkinud tema kaudu, oli elu, ja elu oli inimeste valgus.
Ja valgus paistab pimeduses, ja pimedus ei ole seda omaks võtnud.

Oli Jumala läkitatud mees, nimega Johannes,
see pidi tunnistust andma, tunnistama valgusest, et kõik hakkaksid tema kaudu uskuma. Tema ise ei olnud valgus, vaid ta pidi tunnistama valgusest.

Tõeline valgus, mis valgustab iga inimest, oli maailma tulemas. Ta oli maailmas, ja maailm on tekkinud tema läbi, ja maailm ei tundnud teda ära. Ta tuli omade keskele, ent omad ei võtnud teda vastu.

Aga kõigile, kes tema vastu võtsid,
andis ta meelevalla saada Jumala lasteks,
neile, kes usuvad tema nimesse,
kes ei ole sündinud verest,
ei liha tahtest, ei mehe tahtest, vaid Jumalast.

Ja Sõna sai lihaks ja elas meie keskel,
ja me nägime tema kirkust nagu Isast Ainusündinu kirkust, täis armu ja tõde.
Au Sulle, Jumal.

Tähelepanu! Keskus on suletud 30. aprillil ja 1. mail ning 21.-22. mail. 4. mail on keskus avatud 14.30 - 18.00. Vabandame!

Uudiskiri