Toimumiskoht
Sündmuse korraldaja
Tutvustus
“Patukahetsus” (Monanieba). Režissöör: Tengiz Abuladze. Stsenarist: Nana Džanelidze, Rezo Kveselava, Tengiz Abuladze. Operaator: Mihhail Agranovitš. Monteerija: Guliko Omadze. Kunstnik: Georgi Mikeladze. Muusikakujundus: Nana Džanelidze. Valmismuusika: Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn, Arvo Pärt jt. Heli: Dimitri Gedevanišvili. Osades: Avtandil Maharadze(Varlam Aravidze/Abel Aravidze), Ia Ninidze (Abeli naine Guliko),Merab Ninidze (Abeli poeg Tornike), Zeinab Botsvadze (Ketevan Barateli), Ketevan Abuladze (Ketevani ema Nino Barateli), Edisher Giorgobiani (Ketevani isa Sandro Barateli), Kahi Kavsadze (Mihhail Korišeli). Värviline, 145 min (16 osa), 4187 m. Tootja: Gruusia filmistuudio, 1984. Gruusia Televisiooni- ja Raadiokomitee tellimus. Üleliidulise Kinokomitee variant 1986. Taasesilinastus pärast keelustamist: 1987. aasta Cannes’i rahvusvahelisel filmifestivalil.
“Patukahetsus” on kolmas film Abuladze gruusia (ja ka vene) keeles arhailiste, piiblikõlaliste pealkirjadega triptühhonis, kuhu lisaks kuuluvad “Palve” (1968) ja “Soovide puu” (1977). Kõigis neis kujutatakse kahe ilmavaate, kahe moraali, kahe õiglusekäsitluse kokkupõrget, kus kaotajaks jääb alati avaram, üldinimlikum, harmoonilisem, peale aga isikuvabadust kägistav, teisiti-olemise suhtes sallimatu, vägivaldsust põhimeetodiks pidav eluvaade. “Patukahetsus” kui ilmselge poliitiline ja religioosne allegooria keelustati pärast esilinastust 1984. aastal.
Filmi tegevustik areneb Gruusia väikelinnas, mille linnapea Varlam Aravidze on just surnud. Surnukeha aga hakkab pärast matuseid uuesti välja ilmuma, iga kord pärast uuesti matmist, kuni üleskaevamises süüdistatuna vahistatakse Ketevan Barateli nimeline naine. Tolle sõnul ei vääri äratuntavalt Stalinit-Beriat-Mussolinit-Hitlerit meenutava välimusega linnapea, kelle terrori läbi jäid kadunuks naise vanemad ja nende paljud sõbrad, üldse matmist. Naise süüasja arutelul kohtus toob tema tunnistus taas päevavalgele Varlami režiimi valusad detailid. Varlami poeg Abel üritab kohtus oma isa nime puhtaks pesta ning advokaadi abil veenda kohust, et Ketevan on süüdimatu ja tuleks sulgeda hullumajja. Varlami pojapoeg on aga oma vanaisa kuritöödest kuuldes nii šokeeritud, et sooritab enesetapu. Lõpuks heidabki Varlami poeg Abel isa surnukeha linnaservas kaljult alla.
Kõrvuti klassikalise muusika suurautoritega (Beethoven, Gounod, Verdi, Mendelssohn, Debussy jt.) kõlab filmis reekviemina tolleks ajaks Nõukogude Liidus incognito staatusesse määratud Arvo Pärdi topeltkontserdi “Tabula rasa” teine osa “Silentium”. Tiitrites seisab üksnes: “Filmis on kasutatud klassikutest heliloojate muusikat.”
Filmi juhatab sisse Kristiina Davidjants.
“Patukahetsus” linastub 22. augustil Katariina kirikus. Piletid saadaval siin.